Tesla, több mint egy autó
Riport a Budapest Business Club azonos című előadásáról

wp1821364.jpgMostanra valószínűleg minden, technológia irány kicsit is érdeklődő, vagy autószerelmes figyelmét felkeltette a Tesla, mely már nem is kizárólag verdákat, hanem egy egészen új életstílust épít. Jómagam mindkét csoportot képviselem, így meglestem, mi újat tudnak mondani.

Kezdetnek némi felvezetést kaptunk Nikola Tesla fizikus, feltaláló, gépész- és villamosmérnök életéről, aki száz évvel ezelőtt megálmodta az elektromosság köré épülő utópiát. Nem csoda hát, hogy ő szolgált inspirációul Elon Musknak, akit az élő Vasemberként emlegetnek. Hogy kicsoda ő?

Ó, hát csak egy Dél-Afrikából emigrált fószer, aki a PayPal megalapításával kereste első millióit, aztán saját autógyárat és űrhajózási vállalatot nyitott, hogy megváltsa az emberiséget.

A Tesla Motorst 2003-ban alapították a Szilícium-völgyben. 2008-ban jelentek meg a piacon első darabjukkal, egy rövid, sportos, Lotusra hajazó, de ami a legfontosabb, teljesen elektromos sportkocsival, a 2400-as, limitált darabszámban kiadott Roadsterrel.
tesla-motors-roadster-3830_53.jpg

Pár ember fel is figyelt rá, de az igazi áttörést 2012-ben megjelent Model S hozta. A karcsú, áramvonalas, csodaszép vonalvezetésű és elképesztő menettulajdonságokat produkáló luxusszedán gyorsan belopta magát az emberek szívébe és a magazinok címlapjára. Időközben ráncfelvarráson is átesett és nagyobb akkumulátorokkal operál, amivel a gyorsulási versenyeken sorra hagyta le a nála sokkalta erősebb versenygépeket is, köszönhetően annak, hogy az elektromos motorok esetében nincsen váltás, csúszás, kipörgés és később odaérő nyomaték, semmi, ami visszafogná.red_bay-1440.jpg 2015-ben radar alatt megérkezett a Model X is, mely voltaképp egy mackósabb Model S a nagyobb tér és könnyű terep kedvelőinek, miközben a megszokott dinamizmust biztosítja. 2016-tesla-model-x-p90d-front-three-quarter-doors-open-03.jpgMindössze két hónapja, idén szeptemberben kezdték meg a középosztályt megcélzó Model 3 tömeggyártását, noha a legtöbb vevőnek várni kell egy csöppet, hiszen a márciusi bemutató utáni első hónapban 325.000 előrendelés érkezett rá. Ez az a kocsi, amellyel a cég a tömegpiacra szeretne bejutni, s amely a maga 35.000 dolláros árával felülről súrolja a kívánt célt. Ehhez mérten nem olyan erőgép, mint a Model S, de a 350 kilométeres hatótáv és a 6 másodperces gyorsulás így sem rossz.model-3-blue-driving1-e1501341855668.png

És hogy még mitől különlegesek ezek a járművek? Hát van bennük egy olyan kis apróság, amit úgy hívnak, hogy autopilóta. Első körben még csak tanították a rendszert az útviszonyokhoz, ma már pedig, egy központi szerverről folyamatosan fejlesztve eljutottunk odáig, hogy emberi felügyelet mellett önállóan is működik. Megjegyzem, a technológia rendszerint előbbre jár, mint a jogalkotás, ezért a felügyelet. Ezek az autók már most képesek parkolóhelyet keresni és szunyálni, miután kiszálltuk belőlük, a közeljövőben pedig akár az ország másik feléről is eljönnek értünk, vagy egy Uber szerű szolgáltatással pénzt keresnek nekünk, amíg nem használjuk őket.

Mi a jövőkép? A Tesla tavaly felvásárolta a Solar Cityt és bemutatta a napelem-tetőt, melyet kiegészítve a cég által gyártott fali akkumulátorral otthonról, ingyen energiával tudjuk tölteni autóinkat. Ezen felül érkezik még egy rövid coupe, egy pickup, főleg az amerikai piacra, a kamion, mely forradalmasíthatja a közúti szállítást és egy traktor is, amely éjjel-nappal, sofőr nélkül is képes szántani.tesla-solar.jpg

Ami a töltést illeti, a fali 220-as hálózatra is rá lehet dugni, de hogy egy hosszabb út során is tudjuk használni, létrehozták és folyamatosan terjesztik a 130 Kw-os Supercharger töltőállomásokat is, melyekkel szűk fél óra alatt „tele lehet pumpálni” a gépet. Itt jön a pszichológia része. Sokak szerint ezt még mindig túl sok idő, de közben meg lehet inni egy kávét, elolvasni egy cikket, és a megújuló forrásból származó, gyakorlatilag ingyen töltés kinek ne érné meg azt a plusz pár percet? Magyarországon most már zöld rendszámot is kapnak az teljesen elektromos, illetve az ún. plug-in hibrid autók, ezzel pedig teljesítmény-, cég- és regisztrációs adó mentességet élveznek, mely anyagi vonzata is óriási. Az már biztos, hogy 2030 vízválasztó lesz az autózás történelmében, hiszen több országban teljesen be fogják tiltani a szénhidrogén hajtású új gépjárművek árusítását.supercharger.jpg

Nézzünk rá a számokra is! A Tesla Model S alapmodellje 60kWh-s aksit kapott, de leginkább a 85D modell terjedt el, ami 422 lóerőnek felel meg, de van már dupla motorral szerelt P85D 762 lóerővel és 100D is. Érdekesség, hogy valószínűleg mindegyikben a nagyobbik akkumulátor van, de felárért lehet „updatelni”, vagy rendkívüli helyzetben, például hurrikán alatt a cég szabadítja fel tartalékot, ahogy ezt idén nyáron tették. A Model 3 kb 300 lóerőt ad le, méretét tekintve pedig 20%-kal kisebb nagytestvérénél, de még így is akkora, mint egy Audi A4 és szériatartozék az autopilóta. Összevetve egy hagyományos autóval, évi 500-800 ezret lehet spórolni az adómentességen, a szervizen és az üzemanyagon. Otthoni töltéssel 500 km megtétele kb 2000 forintra jön ki, a kényelem, tisztaság, csend és egyszerűség pedig csak ráadás.tesla-model-s-p100d-motor-trend-worlds-greatest-drag-race.jpg

Az aksi egyébként alig 2%-ot romlik évente, miközben az elektromotor 96%-os hatásfokkal működik a benzines 30%-ához képest. 500.000 km alatt egy Mercedessel összehasonlítva 8-9-szer kisebb az üzemköltsége, az erős motorfék miatt a fékpofákat elég 100-120 ezer kilométerenként cserélni, 8 év korlátlan garanciát adnak rá és a LEGO szerű akkumulátorokat is újra lehet hasznosítani épületekben.

Az adatok magukért beszélnek. Én már döntöttem.

Ha tetszett a cikk, kövess minket Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://huntasztikus.blog.hu/api/trackback/id/tr9013275809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Helyszíni zsemle 2017.11.16. 19:00:48

Egyertelmu, hogy mar csak elektromos autoval erdemes foglalkozni.

Bambano 2017.11.16. 19:24:36

autópilóta minden autóban van, nem tesla specialitás.
az olcsóságot meg majd számold újra, amikor rádobják a jövedéki adót a villanyáramra, mint ahogy az ezt bevezető rendeletet már meg is faragták.

röf 2017.11.16. 19:25:26

Nincs azzal probléma, hogy nyomjátok a zöld propagandát.
De ilyen elektrotechnikai és energetikai alapismeretekkel.... hát ti tudjátok.
"A Tesla Model S alapmodellje 60kWh-s aksit kapott, de leginkább a 85D modell terjedt el, ami 422 lóerőnek felel meg, de van már dupla motorral szerelt P85D 762 lóerővel és 100D is..."
Ez a mondat mit jelent?
(Nem az "Atomcsapda" munkatársa vagy?"

Richard J. Luczi 2017.11.16. 19:38:40

@Bambano: Hogy érted, hogy minden autóban van? Ezt nem teljesen értem. Persze, van Ford, ami beparkol párhuzamosan, vannak tesztpályán gyakorlatozó Volkswagenek, és előre fékező Mercik, de tudtommal nincs nagyon más olyan, ami vezető nélkül is vígan elvan, akár városi környezetben, lámpákat, gyalogosokat figyelve.
Láttam a jövedéki adó tervezetét és roppant kontraproduktívnak tartom. Csak remélni tudom, hogy az állam valamikor észhez tér

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.16. 19:55:40

Kicsit elméletinek érzem a cikket.

Azt írod, hogy már döntöttél. Mikorra igazolták vissza a Model 3-ast, mert úgy hallottam vannak csúszások a kapacitás kiépítése tekintetében.

Mint aki már vezetett is ilyet (és le is nyűgözött, mind az S autossagok.blog.hu/2016/02/14/tesla_model_s_villamteszt , mind az X autossagok.blog.hu/2017/05/29/hiperugras_egy_urcirkaloval_tesla_model_x_probakor ), kérdezem, hogy mi köze van a KWórának a lóerőhöz?

Én úgy tudtam hogy a 85 az akkukapacitást jelöli, míg a D az etxra motort jelöli (mint Dual), amivel gyorsabbá és négykerékhajtásúvá konfigurálható a kocsi.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.16. 20:00:18

Amúgy valóban hihetetlen élmény amikor a bődületes nyomaték hátba vág, és a kocsi egy szem hang nélkül hiperugrást hajt végre.

Ezen kívül a Teslák tele vannak egyedi különcségekkel, ami önmagában is lenyűgöző: egy vadiúj cég a semmiből megmutatta hogyan kell csinálni. Tiszta Iphone fíling, Musk tényleg egy zseni. Remélem összejön neki a agy dobás a Model 3-mal. Kell egy ilyen innovátor a az autóiparba...

Bambano 2017.11.16. 20:29:06

@Richard J. Luczi: a magától bármit végző cuccot rövid o-val írják. nem autóóóópilóta, hanem autopilot.

Ad Dio 2017.11.16. 21:14:41

130.000w-os töltő... az megvan, hogy ez 150 db kézi fúró 80 db mosógép vagy épp 50 db fullon üzemelő villanytűzhely?

Egy Budapest méretű nagyvárosban akad vagy 6-700.000 autó. Mondjuk hogy ebből 500.000 van napi használatban. Tegyük fel, hogy ideálisan, egyenletesen oszlik meg a töltésük. Ekkor egy félórás időablakban egyszerre kb. 10-11.000 autó töltődik. Az ápamfelvétel ekkor 1354166666.67 w, vagyis 1354 megawatt. Ehhez képest Paks ugyebár 2000mw.

Persze ez ideális eset. A zemberek sajna össze-vissza fognak töltögetni, így Paks is kevés - Budapesthez is és hol van még Mo többi része... Az ingásokat is beleszámítva simán vagy másfél Paks kellene ennyi villanyautó töltögetéséhez. Ja és nem vagyonk akkor sem sokkal jobbak, ha nem gyorstöltünk, mert akkor ugyan kevesebbet veszünk fel, de hosszabb ideig.

Ez persze csak a betáp oldal. a hálózatról is érdemes lenne ejteni egy pár szót, mert egy-egy mélygarázsba innentől karvastag kábelekkel kell majd leállni.

Az aksis villanyautó egy játék, semmi több. A jövő más megoldásé. Talán az üa celláé?...

gaszton42 2017.11.16. 21:53:34

@Ad Dio: Ennek akkor ugorj még egyszer neki! Az autók száma stimmel de feltételezed hogy az autók (az összes!) el is használja naponta a félórányi gyorstöltésnek megfelelő 65KWó delejt, ez viszont kb. 300 km napi futásteljesítmínyt feltételez, ami az átlag magyar autóhoz képest épp 7x több. Erősen kételkedem hogy a taxikon és futár szállító szolgáltatásokon k´vul, egy városban túl sokan használnák ennyit a kocsijukat. szoval az a 1350MW inkább 200 MW környékén lesz reálisan.

Ad Dio 2017.11.16. 22:17:33

@gaszton42:

Ebben tökéletesen igazad van, közben magam is rájöttem a hibára. Azonban sajna nem csupán 500.000db autónk közlekedik naponta, hanem ennél vagy 5x több. Ráadásul nem csak közlekedni akarnak, hanem hűteni és fűteni is. Ráadásul jellemzően egy időben. Ehhez egy minimum paksi kapacitású erőmű kellene alsó hangon, de a csúcsértékek miatt ennél inkább nagyobb. Napenergia? Ha nem süt a nap nem kocsizunk? Szél? Ha nem fúj, gyalogolunk?

Ezt a tömeget nem bírjuk el erőművekkel. Ráadásul a hálózatot is fel kelle erősíteni legalább 3x-osára (a várható kilengések miatt)

gaszton42 2017.11.16. 23:05:43

@Ad Dio: ezt nem is egyszerre kell megoldani egyik naprol a masikra, a legoptimistabb elkepzelesek szerint is van ra kb 30-40 évunk, az a bizonyos 500.000 auto (Budapesten) vagy mondjuk 2,5 millió az egész országban még azért nagyon távoli jövő, ennyi idő van felkészíteni a hálózatot. meellesleg a 7x tévedásed miatt az a bizonyos 2,5 millió autó még mindig kevesebbet fogyaszt mint a minta példádban szereplő 500 ezer. kb 1000 megawatt pluszkapacitás kellene a mostani 6500 Megawatt körüli maximumhoz. Ha 30 év alatt nem vagyunk képesek 15%-al növelni az erőművi kapacitást akkor gondban vagyunk de ez kb évi fél % növekedés, tudom, valószínüleg jóval több de egyáltalán nem tűnik lehetetlen feladatnak, mivel az átlag aut=o menetteljesítménye mellett nem szűkséges naponta tölteni, ezért elég jól lehet optimalizálni a töltést a rendelkezésre álláshoz. az átlag autó a reggeli csňucsforgalomhoz járul hozzá leginkább, napközben egy parkolóhelyen dekkol, éjszaka meg a tulajdonosa garázsában. mindkét hely optimális a csúcson kívuli energíával töltésre. Sütni-főzni, fűteni naponta és akkor kell amikor kell és nem halaszthatod a megújulók rendelkezésre állásáhooz de pont az elektromos autók akkumulátor töltése a jóval rugalmasabb. már most vanak helyek ahol rugalmas árszabással veszik rá az embereket hogy bizonyos fogyasztási szokásaikon változtassanak. A Tesla Powerwall akkujai azért olyan népszerüek Kaliforniában mert a nagyszámű naperőmű miatt a délidei energia a negyedébe vagy akár ötödébe kerülhet, (régiótol függően) mint acsúszidei áram. Akik veszik, beprogramozzák a délidei olcsó áramból való töltésre és innét működtetik a háztartást amikor a legdrágább. Az autó akkumulátorok hasonló pufferként működhetnek efgy elektrifikált közlekedésű világban.

bigdata 2017.11.17. 02:04:51

@Richard J. Luczi: valóban nincs minden autóban autopilot. Sőt, a teslában sincs. Több-kevesebb önvezetésre képes rendszert viszont több márka is kínál, a szakértők szerint a Tesla nem jobb a többieknél, ellenben a megvalósítás és a cég kommunikációja gátlástalanabb. Valójában a mai személyautók hardvere sem alkalmas az önvezetésre A folyamatos finomhangolás és új feature-ök ugyan hozzátesznek a biztonsághoz, használhatósághoz, de a teljes önvezetés egyelőre csak álom, arra még várni kell.

Ad Dio 2017.11.17. 07:52:10

@gaszton42:

"7x tévedásed miatt az a bizonyos 2,5 millió autó még mindig kevesebbet fogyaszt mint a minta példádban szereplő 500 ezer. kb 1000 megawatt pluszkapacitás kellene a mostani 6500 Megawatt körüli maximumhoz."

Most viszont te tévedsz.

A példámat ideális esetre építettem fel: az autók egyenletes eloszlásban töltenek. Ez persze nem így lesz: ember hazaér a munkából és bedugja tölteni a kocsit. Jobb esetben időzítjük az éjszakai időszakra, de mindenképpen este 6-reggel 6 közt lesz a töltés dandárja (a nap közbeni töltés sokkal bizonytalanabb téma). Innentől nem +1000Mw kell, hanem jóval több. Ráadásképpen mint mondtam a kocsik nem csak menni akarnak, hanem fűteni és hűteni is, amivel jelentősen megnő az energiaigényük - sűrűbben kell tölteni őket, egészen más matek lesz a vége.

A villanymotorok hatásfoka nem nagyon javítható (már most is nagyon magas), így a képlet nem lesz sokkal jobb.

És akkor a véges lítium készletekről és az újrahasznosításról még nem beszéltünk.

És akkor most notabene: nem vagyok villanyautó ellenes. Sőt. Jelen pillanatban épp nyakig vagyok egy nagyon izgalmas villanyautós projektben. Viszont az akkumlátoros technológiájú villanyautózásban pillanatnyilag HINNI kell, mert mai szinten nem megvalósítható. Én pedig hinni ilyen dolgokban nem szeretek.

Ad Dio 2017.11.17. 07:56:24

@gaszton42:

"6500 Megawatt körüli maximumhoz"

Ja és az azért megvan ugye, hogy ahhoz hogy ezt a kiugró igényt kielégítsük, közel 3000mw-ot importáltunk?

Richard J. Luczi 2017.11.17. 16:49:08

@Bambano: Teljesen jogos, kicsit későn írtam, javítom

rockjano 2017.11.17. 23:02:12

@ Ad Dio @gaszton42 Ez egy baromi érdekes és tök jó vita köztetek. Nagyon érdekelnének a különböző vélemények ezzel kapcsolatban sokkal érdekesebb lenne mint a cikk ami kapcsán az egész felmerült.

Én is úgy gondolom hogy az elektromos autózás a jövő (üzemanyagcella szerintem még nincs nagyon sehol) de kétségtelen hogy az ehhez szükséges energia előállítása és pláne elosztása nagyon is kérdéses. Pláne amikor egy normális családi ház építéséhez is hálózatfejlesztési díjat kell fizetni...

Kövess minket!

Mi a téma?

süti beállítások módosítása