Az 5 legégetőbb fejleszteni való Budapest közlekedésében

kozlek1.jpg

Budapest közlekedése szépen fejlődik az elmúlt pár évben, ennek ellenére mi mutatnánk még pár olyan elemet, amivel Budapest ezen a téren is világszínvonalú lehet.

Bár az elmúlt években voltak ugyan számottevő és nagyon hasznos fejlesztések Budapest közlekedéshálózatában, melyek által „könnyebben utazhatóvá” vált a főváros az agglomerációjával együtt, mi mégsem állnánk meg itt, és a jelenleg is zajló két beruházás (M3-as metró és 1-es villamos meghosszabbítása) mellé ajánlanánk még pár, szükségesnek érzett fejleszteni valót.

1) KÖKI vasútállomás

Miután 2008-11 között megépült a KÖKI Terminál bevásárlóközpont, a korábbi buszvégállomásnak nevezett placc bekerült a háromszintes komplexum földszintjére, így rendezettebb körülmények között szállhattak át a Dél-Pestről és Kőbányáról buszokkal érkező emberek a kék metróra, és fordítva. Az, hogy a kb. 44 milliárd Ft-ból megépült KÖKI hogyan lehet veszteséges, amikor napi szinten legalább 200 ezer ember megfordul a végállomáson, rejtély!

Még ennél is nagyobb rejtély, hogy a vasútállomásra miért nem jutott pénz a fejlesztések során, vagy hogy a Fővárosi Önkormányzat miért nem segítette ki a MÁV-ot, hogy ne úgy nézzen ki a vasúti része a csomópontnak, mint a Balkán a 19. század végén. Roskadozó lépcsők, a peronok tetejéről nyakunkba csöpögő víz, és a kaotikus körülmények miatt létrejött „hajléktalanszálló” miatt még nekünk kéne elnézést kérnünk, hogy a Balkánhoz hasonlítjuk az állomást…

kozlek2.jpg

2) A 100-as vasútvonal bevezetése a reptér alá

A budapesti Liszt Ferenc repülőtér elképesztő növekedést mutat, ezért szerintünk többet érdemel a 100E-n és 200E-n való zötykölődésnél az az évi 13 millió utas, aki hazánkat választja kikapcsolódásként, vagy ne adj’ isten hazatért és nem tud autóval hazamenni. Kézenfekvő megoldás lenne a Debrecen, Nyíregyháza, Szeged és Szolnok irányába tartó vasútvonalról kiépíteni egy szárnyvonalat, pontosabban beépíteni egyet a két kifutópályával párhuzamosan, a 2-es terminál alá.

A BUD 2020 program keretében 2016-2020-ig fejlesztések garmadája valósul meg, többek között egy új terminál, mellyel már évi 18 millió utasra nő a reptér kapacitása, a parkolók fejlesztése, és egy hotel, mely a napokban lett kész és már várja vendégeit. Reméljük, hogy a reptér tövében frissen átadott szállodából nem azt fogják leszűrni az „okosok”, hogy nem kell a vasúti összeköttetést megcsinálni!

3) A Ráckevei hév összekötése a csepelivel a Boráros térig

Jelenlegi formájában a Boráros téri HÉV-végállomás feleakkora funkciót tölt be, mint amekkorát a valóságban kellene neki, ugyanis a két délről érkező HÉV-vonal közül csak a H7-es, Csepelről érkező vonal éri el a „Négyeshatos” vonalát, a H6-os Pesterzsébet, Dunaharaszti, Szigetszentmiklós, Tököl, Ráckeve vonalról beérkező utasoknak csak a Közvágóhíd jut végállomásként.

A szintén napi százezres forgalmat bonyolító viszonylatot egy egyszerű, pár száz méteres, szintén alagutas megoldással simán össze lehetne kapcsolni a csepeli vonallal. Ezzel a hosszabbítással párhuzamosan a vonal – főként Budapesten található – megállóinak elhelyezését is újra kell gondolni, valamint a Boráros tér teljes kipucolásának is meg kell történnie, mert a Boráros térhez képest ami a KÖKI-n van, az a virágzó Nyugat…

kozlek3.jpg

4) Az M0-s körgyűrű befejezése

Hát igen, ez egy igazi „never ending story”, mellyel kapcsolatban számunkra mindig a humorista Aranyosi Péter gondolatai jutnak eszünkbe: „Ilyen, hogy egy ekkora városban, mint Budapest, hogy még nem épült meg egy teljes körgyűrű, Afrikában van csak. Mondjuk ott a minisztert már meg is ették ezért.” - azóta már 2017-ben bejelentették, hogy valószínűleg(!) 2018-2020 között fog végbemenni a végleges útvonaltól függően 35-40 kilométeres projekt.

Igen, a legnehezebben megvalósítható része nincs már csak meg az M0-ásnak, tele-tele tájvédelmi körzettel és magyar szinten hegynek számító puklik tömkelegével, ám ha az M6-oson nem okozott semmiféle problémát mezei alagutakat építeni, akkor a főváros körül se okozzon már gondot, ha kérhetjük! A város, és legfőképpen a belső budai rész levegője tisztulna ezzel.

5) A Duna-part rendezése (alsó rakpartok befedése, gyalogoshíd)

Ha már szóba került a levegőminőség, nem mehetünk el szó nélkül a Budai- és a Pesti alsó rakpartok problémája mellett sem, mely tulajdonképpen két autópálya észak-déli irányban egy világörökségi részt átszelve. Igen, a látkép, amit Citadelláról mindenki fotóz, az UNESCO Világörökség része 1987 óta! Jelenlegi formájában ez tarthatatlan, ahogy ezzel Budapest ezen részével (is) bánunk!

Megoldásnak mi az alsó rakpartok alagutakká tételét - benne az egyik irányban két sávossá szélesítését –, a felső rakpartok teljes átadását a gyalogos forgalom számára, egy afféle belső rekreációs övezetként, jó sok zöldterülettel, kerékpárúttal és úszóművekkel. A felszínen egyedül a villamoshálózatnak adnánk helyet, valamint nyaranta minden hétvégén gyalogoshíddá tennénk a Szabadság hidat.

kozlek4.jpg

Ez lenne az az öt dolog, melyet mindenképpen meg kellene valósítani az elkövetkezendő maximum öt esztendőben. Ha szeretnétek tudni, mely öt területet fejlesztenénk még Budapest közlekedésében, vagy csak úgy Budapesten, kommentben jelezzétek, vagy kövessetek minket Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://huntasztikus.blog.hu/api/trackback/id/tr1813567517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2018.01.13. 12:01:31

Nem a témához tartozik, de a veszteséges KÖKI kérdésére hadd válaszoljak:

Az ilyen bevközpont nem attól megy jól, hogy sokan mennek arra napközben és vesznek egy hamburgert vagy egy újságot. A heti nagybevásárlás viszi/vinné el a helyet. Viszont a KÖKI autóval rémálom, de minimum kényelmetlen (béna a garázs), így aki egyszer megpróbálja, valószínűleg többet nem megy oda. El lett szúrva az épület, már a tervezőasztalon.

Semper Fidelis 2018.01.13. 12:10:57

Szerintem meg ki kellene vinni a 4es metrót rákospalotáig, és budaörsig.

Usenka 2018.01.13. 12:13:38

A Duna-parti álmok jók, csak azért ezt is több szempont figyelembe vételével kell tenni, ugyanis az sem lehet működőképes, - ahogy nem is az -, hogy április közepétől szeptember közepéig, szinte minden hétvégén valamilyen a hátam közepére nem kívánt tömegrendezvény miatt ( futóverseny, ilyen fesztivál, olyan felvonulás, parádé, autóverseny, repülőnap, hídlezárás, kirakodóvásár stb, stb), mondjuk a 2-es, 19-es, 41-es villamosok folyamatos pótlásra, terelésre kényszerülnek!
Gyakorlatilag hónapokon keresztül hétvégenként nincs ezért összeköttetés észak és dél-buda között, illetve észak -pest, dél-pest között...
Azért mert egyszer piknizgetünk, szelfizgetünk a Szabadság-hídon, az lehetőleg NE a villamosközlekedés rovására menjen!
Azért mert vmit élhetővé akarunk tenni, az nem azt jelenti, h önző, önös érdekeinket nézve megcsináljuk a mi hídlezárásunkat, fesztiválunkat a Várkert Bazár előtt, a többi meg le van sz@rva... miért nem fesztiváloznak? felkiáltással!
El lehet utazni tanulmányútra a nagy Nyugatra, ahol vannak gyalogos sétáló utcák, DE! a villamos nincs száműzve, sőt menetrendszerint KÖZLEKEDIK! Igen, térburkolatos sétáló utca, hömpölygő gyalogos forgalom, a sínek még el sincsenek választva, és a villamos jár!
Tehát álmodozni jó, csak lehetőleg úgy, hogy ne egy oldalra billenjen ki a mérleg serpenyője és áldozzunk föl mindent a “Tegyünk élhetővé a Duna-partot, Szabadság-hidat, miközben tízezreket fosztunk meg a városi közlekedés szabadságától!

sure_shot 2018.01.13. 12:45:50

Úgy általában a Hév egy agyrém a maga elavult infrastrtúrájával, lassú kényelmetlen kocsijaival. Ideális esetben a metró vagy villamoshálózat meghosszabbításaként viszont ütős lenne, nem kellene szarakodni másfajta kisvasúttal kijönne minden tizedik a metró a föld alól és húzna a francba Gödöllőre, Pomázra, Ráckevére stb. (vagy ugyanez villamoskocsikkal.) De bele sem merek gondolni milyen horrorisztikus összegeket felemésztő beruházás lenne ez...

blöff 2018.01.13. 12:46:30

A 3. esetén azért eszetekbe juthatott volna, hogy a csepeli+ráckevei hév Boráros tértől föld alatt bemehetne a Kálvin térig, és az Astoriáig. Nem lenne nagy beruházás, annál többet segítene a közlekedésben.

CSL 2018.01.13. 12:49:22

@Semper Fidelis:
Plusz a hármast ferihegyig

CyberPunK 2018.01.13. 13:29:17

Aki szerint a KÖKI égetőbb probléma mint a 7-es konvoj (időben, zaj- és környezetterhelésben) az nem normális. BTW, tudtátok, hogy egy 2*1 sávos felüljáró köti össze az egyik legnagyobb lakótelepet a várossal a belváros felé, mint fő tömegközlekedési útvonal?

nyünyüge 2018.01.13. 14:04:07

Az alsó rakpartok befedéséről mi a vízügyesek véleménye? Vagy szeretnénk néhány új "Itt volt a Duna vízszíntje .... márványtáblát a pesti Belvárosba és a Vizivárosba ?

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2018.01.13. 14:18:42

Ha a teljes hálózat fejlesztéséről van szó, akkor könyörgöm ne emeljünk már ki pontszerű problémákat. Igen, rettenetes állapotban van a KöKi, csak ez majdnem minden nagyobb budapesti vasútállomásról elmondható.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2018.01.13. 14:19:47

index.hu/belfold/budapest/2018/01/13/ferihegy_repteri_busz_bkk/

szóval 3-as metró hosszabbítása. A vasút mellett, azon felül. A reptér utasainak nagy része Budapestre jön.

nemecsekerno_007 2018.01.13. 15:17:19

Fel lehetne sorolni Budapesten kívül a legégetőbb közlekedési fejlesztéseket. De ne 5-öt, hanem 50-et. :)

szendreiZOLA 2018.01.13. 15:45:36

@nemecsekerno_007: Mivel ez az írás egy sorozat első része volt csak, ezért ez a közeljövőben meg fog történni. Plusz tervben van még további 5 fejleszteni való leírása is, melyek közül kettő már szerepelt itt a kommentek között is!

11110000 2018.01.13. 15:48:59

Első lenne a normális menetrend kialakítása. Ami most nincs.

A másik a lámpák összehangolása, főleg a 70-es korlátozású utakon, hogy ne az legyen, hogy minden lámpánál fékezni kell 70-ről 0-ra, majd újra gyorsítani, mert ez erősen növeli a károsanyag-kibocsátást (kipufogógáz, korom és finom fékpor).

És mindkettő csak minimális pénzbe kerülne, meg kellene hozzá egy ember, aki hallotta már a hálótervezés szót, meg ismeri a számítógépet.

sanyikám 2018.01.13. 18:07:39

Szerintem a köki előtt a kelenföldi állomással kellene valamit kezdeni. Az sokkal durvább állapotban van szerintem.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.01.13. 20:38:09

Lemaradt még pár fontos tétel:
- 4-es metró befejezése, mert csak a közepe készült el
- autós átjáró az Erzsébet királyné útjánál a 100-as vasútvonal alá, mert tarthatatlan, hogy a vasút Zuglót teljesen kettéválasztja és az átjárók hiánya állandósítja a dugókat az M3 bevezetőn és a Thököly úton
- 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése
- forgalomszámlálás az összes buszvonalon egy teljes hétig iskolaidőben és iskolaszünetben is, aztán a menetrendek korrigálása az eredmények alapján
- metróállomások és pályaudvarok környékének rendberakása

bkkzol 2018.01.14. 00:24:17

A metrót kellene nagyon gyorsan eljuttatni a reptérre! Középkori állapot, ahogy ki- be- lehet jutni a repülőtérre. Csak egy fokkal jobb , mint a lovaskocsi.

rnz 2018.01.14. 07:19:35

Panaszkodnak, hogy rossz a 4-es metro kihasználtsága, de annyi eszük nem volt, hogy tovább vigyék Budaörs irányába a vonalat, akár egészen Törökbálintig, ahová ráadásul a felszínen is kényelmesen el lehet vezetni. Az M1-M7 bevezető + Budaörsi út minden nap állandósult dugója ellen ez lehetne az első értelmes lépés.

Tökönrúgott Feleségek 2018.01.14. 08:08:49

@Usenka: "El lehet utazni tanulmányútra Nyugatra..." Nem kell, Miskolcon így kölekedik a villamos a főutcán.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.01.14. 11:05:31

@p.a: A KÖKI teli van üres üzlethelyiségekkel és a lakótelepek népe jár oda, míg a fizetőképes vásárlók inkább elmennek az Árkádig.

@Usenka: Az indokolatlan lezárásokat tényleg el kellene felejteni, csak az évi 4-5 futóverseny esetében indokolt a villamosokat leállítani.

@CyberPunK: Az a külvárosi lakótelep a falu közepén nagy várostervezési hiba volt... A 7-es buszkonvoj utána Zuglóban közlekedéstervezési hibák miatt okoz dugót, mert a buszsáv valahol belül, valahol kívül fut, miközben a megállók az út szélén vannak és az úton keresztbe álló buszok mindenkit feltartanák.

@nyünyüge: Ha az alsó rakpartra raksz pár oszlopot és egy tetőt a felső rakparttal egy szintben, az miért okoz árvizet? Szerintem inkább az a gond, hogy akkor se lesz jobb ott sétálni a kipufogófüstben...

@SomiTomi: @sanyikám: Tényleg omladozik a KÖKI mellett Kelenföld, a Déli, a Nyugati, a Keleti és Zugló se éri el azt a színvonalat, amit az utasforgalom indokol.

@CSL: @peetmaster: @bkkzol: Vagy a 3-as metrót vagy a Nyugatiból induló és Zuglóban, Kőbánya-Alsón, KÖKI-n megálló vonatot kellene kivinni, ami utána Monor-Cegléd-Szolnok-Hajdúszoboszló-Debrecen-Nyíregyháza felé megy tovább és onnan is hoz magyar utasokat.

KissGecihuszár 2018.01.14. 11:31:16

Ez a kérdéskör is kábé ugyanazzal a Montecucolli féle örök érvényűvel zárható le, hogyaszongygya; a minőségi tömközhöz nem kell egyéb, mint PÉNZ, PÉNZ és még 1x PÉNZ! Sajnos, a mára az EU egyik, ha nem a legnagyobb mutyijának tartott M4 metró, mely mindaddig nem lesz képes hozni a demszkypatkány és maffiája által -hisz a papír mindent kibír- leírt napi 300 ezres utasszámot, ameddig ki nem viszik a virágpiacig, nos ez a horror beruházás úgy vitt el 452 MRD-t, hogy ezért nem jutott a blogbejegyzésben amúgy tökéletes pontossággal leírt fejlesztésekre (sem), mert pl. az álmodozás helyett (M4 Újpalira) reális alternatívaként már a tervekig is eljutó 44-es villingert kb. 25-30 MRD-ből minden gond nélkül ki lehetett volna építeni Újpalitól a Felszab térig, ezzel 1 csapásra megoldva a gyors, nagy kapacitású, környezetet nem szennyező kötött pályás tömköz lehetőségét, hisz a leghosszabb CAF elvisz 3 csuklósbusznyi utast, másrészt a vállalhatatlan 2x3 sávos városi autópálya Rákóczi és Kossuth Lali út is megújulhatna végre, mert a 44-es kiépítését követően megmaradó pár buszviszonylat (pl. 133E) gond nélkül tudna a középen vezetett vágányokon járni, 1 sáv maradna az auók számára, míg a jelenlegi buszsáv helyén fákkal, virágokkal, bokrokkal szegélyezett,a jelenleginél 2x szélesebb járdák adnák vissza a felhőtlen korzózás, kirakat nézegetés, shoppingolás örömét. Természetesen fontosak egy ekkora város számára a további földalattik (nem feltétlen a classic metróra gondolok, ami a belvárosi részeken szükséges fúrás miatt kurva drága buli), tehát pl. a Csepeli és Szentendrei HÉV-ek összekötése, így az M5 vonal kiépítése, mely egymagában képes lenne kb. 15%-al csökkenteni a városba most -sok esetben kényszerűen- beömlő autóáradatot. A reptér esetében a Bp-Cegléd-Szolnok vasúti pálya az egyedüli értelmes alternatíva, melyet mindenképp úgy kell bevinni Ferihegyre, hogy a reptér mindkét irányból "beközlekedhető" legyen, tehát Szolnok és a reptér közt is legyen alacsony padlós vonat, nemcsak a Nyugatitól, nyilván eltérő követéssel. Fontos lenne amúgy a kötöttpályás közlekedés visszaépítése, azaz pl. a 47-49, ill a 12-14-es villingerek összekötése, tehát a fájóan hiányzó Bajcsy-Zsil úti vágányok visszaépítése, akár úgy hogy ezt használhassa a 9-es, ill az Arany János u-tól a trolik is, melyek a Podmaniczkytól az Aranyig tartó kb. 800 méteres szakaszt önjáró üzemben is képesek minden gond nélkül megtenni, tehát nem lenne szükséges a villingerek munkavezetéke mellé még a troliét is kihúzni.

totii 2018.01.14. 11:58:11

A vasúti fejlesztéseket egy népligeti átmenő pályaudvar építésével kezdeném, metrómegállóval, meg amennyire csak lehet, a buszpályaudvar mellé tolva. Így a miskolci, békéscsabai IC-ket össze lehetne kapcsolni a pécsi, szombathelyi, győri IC-kkel, ezzel egyrészt tehermentesíteni lehetne a Keletit egy átfogó felújítás idejére (aluljáró, mozgólépcső, lift, meg ugye a kosz eltüntetése), másrészt átszállást biztosítana az érintett vonalak utasai számára. Természetesen a Nyugatiból induló vonatok egy részét is erre lehetne vinni, így egy átszállással (vagy ad absurdum közvetlen vonattal átszállás nélkül) teljesíthető lenne a Szeged-Pécs útvonal (ha már Pesten keresztül lehet a legkönnyebben eljutni vonattal egyik helyről a másikra).

Playboy Gyuszi 2018.01.14. 16:40:34

A villamos-mániát sosem értettem. Mi a poén abban, hogy bármi gond miatt az egész vonalon leáll a forgalom? Mennyivel egyszerűbb lenne elektromos vagy cng buszokat beállítani.
A belvárosi forgalmat jelentősen csökkentené, ha elkészülne a Körvasút melletti körút. de nem úgy, ahogy a tervekben van (szintbeli, jelzőlámpás kereszteződésekkel) hanem akár az egészet lábakon elvinni a vasút felett.

KissGecihuszár 2018.01.14. 17:43:04

@Playboy Gyuszi: szépen néznénk ki, ha amiatt nem villamosoznánk, pusztítanánk ki a villamosokat, mert "mi van , ha vmi üzemzavar van" lenne a fő szempont. Képzeld el, a "butuska" Németek, Osztrákok, Svejciek, nem beszélve a dettó "lepukkant" Szlovákokról, Csehekről, Lengyelekről, vagy épp a "reménytelen" Ausztrálokról, Kanadaiakról, szóval ezen fentebb említett országokban mainstream opció a villamos és nem az értékes útpályát az autókkal megosztani kénytelen gumikerekes, nem mellesleg a villingernél jóval kisebb férőhelyi kapacitású buszok. Vajh miért??

Le Orme 2 2018.01.14. 20:35:04

Költség-haszon elemzések nélkül ez úgy ahogy van, baromság.
Persze, kell! Kell!

petimegmondja 2018.01.15. 09:01:10

@KissGecihuszár: Az elmúlt 8 évben ellopott 3000 MILLIÁRDhoz képest a 4-es metróból ellopott 70-80 lóf@sz és esti fény. Ha a 3000-hez hozzácsapjuk a hülyeségekre (pl. stadionok) elherdált másik 1000-et, akkor abból a 4000 milliárdból az összes általad említett beruházást meglehetett volna valósítani...

Le Orme 2 2018.01.15. 10:14:58

@petimegmondja: Tegyél feljenetést, ha ilyen pontos információid vannak a lopásokról. Stadionokra még 50 milliárd forint sem ment el, miközben csak a müncheni Allianz Aréna ennél több állami támogatást kapott.

petimegmondja 2018.01.16. 00:50:50

@Le Orme 2: Csak az új Puskás 100+, a nedves Aréna 300+

Playboy Gyuszi 2018.01.18. 11:45:22

Hát, szerintem eléggé fontos szempont. Ha te is a 4-6 vonalán laknál, nem örülnél, ha hetente kéne leszállnod valahol és rohanni dolgozni, mert valami fennakadás van. Egyébként amikor a felújítás volt a 4-6 vonalán, és buszok jártak, akkor lehetett a leggyorsabban utazni.

Kövess minket!

Mi a téma?

süti beállítások módosítása