Budapest közlekedése szépen fejlődik az elmúlt pár évben, ennek ellenére mi mutatnánk még pár olyan elemet, amivel Budapest ezen a téren is világszínvonalú lehet.
Bár az elmúlt években voltak ugyan számottevő és nagyon hasznos fejlesztések Budapest közlekedéshálózatában, melyek által „könnyebben utazhatóvá” vált a főváros az agglomerációjával együtt, mi mégsem állnánk meg itt, és a jelenleg is zajló két beruházás (M3-as metró és 1-es villamos meghosszabbítása) mellé ajánlanánk még pár, szükségesnek érzett fejleszteni valót.
1) KÖKI vasútállomás
Miután 2008-11 között megépült a KÖKI Terminál bevásárlóközpont, a korábbi buszvégállomásnak nevezett placc bekerült a háromszintes komplexum földszintjére, így rendezettebb körülmények között szállhattak át a Dél-Pestről és Kőbányáról buszokkal érkező emberek a kék metróra, és fordítva. Az, hogy a kb. 44 milliárd Ft-ból megépült KÖKI hogyan lehet veszteséges, amikor napi szinten legalább 200 ezer ember megfordul a végállomáson, rejtély!
Még ennél is nagyobb rejtély, hogy a vasútállomásra miért nem jutott pénz a fejlesztések során, vagy hogy a Fővárosi Önkormányzat miért nem segítette ki a MÁV-ot, hogy ne úgy nézzen ki a vasúti része a csomópontnak, mint a Balkán a 19. század végén. Roskadozó lépcsők, a peronok tetejéről nyakunkba csöpögő víz, és a kaotikus körülmények miatt létrejött „hajléktalanszálló” miatt még nekünk kéne elnézést kérnünk, hogy a Balkánhoz hasonlítjuk az állomást…
2) A 100-as vasútvonal bevezetése a reptér alá
A budapesti Liszt Ferenc repülőtér elképesztő növekedést mutat, ezért szerintünk többet érdemel a 100E-n és 200E-n való zötykölődésnél az az évi 13 millió utas, aki hazánkat választja kikapcsolódásként, vagy ne adj’ isten hazatért és nem tud autóval hazamenni. Kézenfekvő megoldás lenne a Debrecen, Nyíregyháza, Szeged és Szolnok irányába tartó vasútvonalról kiépíteni egy szárnyvonalat, pontosabban beépíteni egyet a két kifutópályával párhuzamosan, a 2-es terminál alá.
A BUD 2020 program keretében 2016-2020-ig fejlesztések garmadája valósul meg, többek között egy új terminál, mellyel már évi 18 millió utasra nő a reptér kapacitása, a parkolók fejlesztése, és egy hotel, mely a napokban lett kész és már várja vendégeit. Reméljük, hogy a reptér tövében frissen átadott szállodából nem azt fogják leszűrni az „okosok”, hogy nem kell a vasúti összeköttetést megcsinálni!
3) A Ráckevei hév összekötése a csepelivel a Boráros térig
Jelenlegi formájában a Boráros téri HÉV-végállomás feleakkora funkciót tölt be, mint amekkorát a valóságban kellene neki, ugyanis a két délről érkező HÉV-vonal közül csak a H7-es, Csepelről érkező vonal éri el a „Négyeshatos” vonalát, a H6-os Pesterzsébet, Dunaharaszti, Szigetszentmiklós, Tököl, Ráckeve vonalról beérkező utasoknak csak a Közvágóhíd jut végállomásként.
A szintén napi százezres forgalmat bonyolító viszonylatot egy egyszerű, pár száz méteres, szintén alagutas megoldással simán össze lehetne kapcsolni a csepeli vonallal. Ezzel a hosszabbítással párhuzamosan a vonal – főként Budapesten található – megállóinak elhelyezését is újra kell gondolni, valamint a Boráros tér teljes kipucolásának is meg kell történnie, mert a Boráros térhez képest ami a KÖKI-n van, az a virágzó Nyugat…
4) Az M0-s körgyűrű befejezése
Hát igen, ez egy igazi „never ending story”, mellyel kapcsolatban számunkra mindig a humorista Aranyosi Péter gondolatai jutnak eszünkbe: „Ilyen, hogy egy ekkora városban, mint Budapest, hogy még nem épült meg egy teljes körgyűrű, Afrikában van csak. Mondjuk ott a minisztert már meg is ették ezért.” - azóta már 2017-ben bejelentették, hogy valószínűleg(!) 2018-2020 között fog végbemenni a végleges útvonaltól függően 35-40 kilométeres projekt.
Igen, a legnehezebben megvalósítható része nincs már csak meg az M0-ásnak, tele-tele tájvédelmi körzettel és magyar szinten hegynek számító puklik tömkelegével, ám ha az M6-oson nem okozott semmiféle problémát mezei alagutakat építeni, akkor a főváros körül se okozzon már gondot, ha kérhetjük! A város, és legfőképpen a belső budai rész levegője tisztulna ezzel.
5) A Duna-part rendezése (alsó rakpartok befedése, gyalogoshíd)
Ha már szóba került a levegőminőség, nem mehetünk el szó nélkül a Budai- és a Pesti alsó rakpartok problémája mellett sem, mely tulajdonképpen két autópálya észak-déli irányban egy világörökségi részt átszelve. Igen, a látkép, amit Citadelláról mindenki fotóz, az UNESCO Világörökség része 1987 óta! Jelenlegi formájában ez tarthatatlan, ahogy ezzel Budapest ezen részével (is) bánunk!
Megoldásnak mi az alsó rakpartok alagutakká tételét - benne az egyik irányban két sávossá szélesítését –, a felső rakpartok teljes átadását a gyalogos forgalom számára, egy afféle belső rekreációs övezetként, jó sok zöldterülettel, kerékpárúttal és úszóművekkel. A felszínen egyedül a villamoshálózatnak adnánk helyet, valamint nyaranta minden hétvégén gyalogoshíddá tennénk a Szabadság hidat.
Ez lenne az az öt dolog, melyet mindenképpen meg kellene valósítani az elkövetkezendő maximum öt esztendőben. Ha szeretnétek tudni, mely öt területet fejlesztenénk még Budapest közlekedésében, vagy csak úgy Budapesten, kommentben jelezzétek, vagy kövessetek minket Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2018.01.13. 12:01:31
Az ilyen bevközpont nem attól megy jól, hogy sokan mennek arra napközben és vesznek egy hamburgert vagy egy újságot. A heti nagybevásárlás viszi/vinné el a helyet. Viszont a KÖKI autóval rémálom, de minimum kényelmetlen (béna a garázs), így aki egyszer megpróbálja, valószínűleg többet nem megy oda. El lett szúrva az épület, már a tervezőasztalon.
Semper Fidelis 2018.01.13. 12:10:57
Usenka 2018.01.13. 12:13:38
Gyakorlatilag hónapokon keresztül hétvégenként nincs ezért összeköttetés észak és dél-buda között, illetve észak -pest, dél-pest között...
Azért mert egyszer piknizgetünk, szelfizgetünk a Szabadság-hídon, az lehetőleg NE a villamosközlekedés rovására menjen!
Azért mert vmit élhetővé akarunk tenni, az nem azt jelenti, h önző, önös érdekeinket nézve megcsináljuk a mi hídlezárásunkat, fesztiválunkat a Várkert Bazár előtt, a többi meg le van sz@rva... miért nem fesztiváloznak? felkiáltással!
El lehet utazni tanulmányútra a nagy Nyugatra, ahol vannak gyalogos sétáló utcák, DE! a villamos nincs száműzve, sőt menetrendszerint KÖZLEKEDIK! Igen, térburkolatos sétáló utca, hömpölygő gyalogos forgalom, a sínek még el sincsenek választva, és a villamos jár!
Tehát álmodozni jó, csak lehetőleg úgy, hogy ne egy oldalra billenjen ki a mérleg serpenyője és áldozzunk föl mindent a “Tegyünk élhetővé a Duna-partot, Szabadság-hidat, miközben tízezreket fosztunk meg a városi közlekedés szabadságától!
sure_shot 2018.01.13. 12:45:50
blöff 2018.01.13. 12:46:30
CSL 2018.01.13. 12:49:22
Plusz a hármast ferihegyig
CyberPunK 2018.01.13. 13:29:17
nyünyüge 2018.01.13. 14:04:07
SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2018.01.13. 14:18:42
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2018.01.13. 14:19:47
szóval 3-as metró hosszabbítása. A vasút mellett, azon felül. A reptér utasainak nagy része Budapestre jön.
nemecsekerno_007 2018.01.13. 15:17:19
szendreiZOLA 2018.01.13. 15:45:36
11110000 2018.01.13. 15:48:59
A másik a lámpák összehangolása, főleg a 70-es korlátozású utakon, hogy ne az legyen, hogy minden lámpánál fékezni kell 70-ről 0-ra, majd újra gyorsítani, mert ez erősen növeli a károsanyag-kibocsátást (kipufogógáz, korom és finom fékpor).
És mindkettő csak minimális pénzbe kerülne, meg kellene hozzá egy ember, aki hallotta már a hálótervezés szót, meg ismeri a számítógépet.
sanyikám 2018.01.13. 18:07:39
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.01.13. 20:38:09
- 4-es metró befejezése, mert csak a közepe készült el
- autós átjáró az Erzsébet királyné útjánál a 100-as vasútvonal alá, mert tarthatatlan, hogy a vasút Zuglót teljesen kettéválasztja és az átjárók hiánya állandósítja a dugókat az M3 bevezetőn és a Thököly úton
- 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése
- forgalomszámlálás az összes buszvonalon egy teljes hétig iskolaidőben és iskolaszünetben is, aztán a menetrendek korrigálása az eredmények alapján
- metróállomások és pályaudvarok környékének rendberakása
bkkzol 2018.01.14. 00:24:17
rnz 2018.01.14. 07:19:35
Tökönrúgott Feleségek 2018.01.14. 08:08:49
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.01.14. 11:05:31
@Usenka: Az indokolatlan lezárásokat tényleg el kellene felejteni, csak az évi 4-5 futóverseny esetében indokolt a villamosokat leállítani.
@CyberPunK: Az a külvárosi lakótelep a falu közepén nagy várostervezési hiba volt... A 7-es buszkonvoj utána Zuglóban közlekedéstervezési hibák miatt okoz dugót, mert a buszsáv valahol belül, valahol kívül fut, miközben a megállók az út szélén vannak és az úton keresztbe álló buszok mindenkit feltartanák.
@nyünyüge: Ha az alsó rakpartra raksz pár oszlopot és egy tetőt a felső rakparttal egy szintben, az miért okoz árvizet? Szerintem inkább az a gond, hogy akkor se lesz jobb ott sétálni a kipufogófüstben...
@SomiTomi: @sanyikám: Tényleg omladozik a KÖKI mellett Kelenföld, a Déli, a Nyugati, a Keleti és Zugló se éri el azt a színvonalat, amit az utasforgalom indokol.
@CSL: @peetmaster: @bkkzol: Vagy a 3-as metrót vagy a Nyugatiból induló és Zuglóban, Kőbánya-Alsón, KÖKI-n megálló vonatot kellene kivinni, ami utána Monor-Cegléd-Szolnok-Hajdúszoboszló-Debrecen-Nyíregyháza felé megy tovább és onnan is hoz magyar utasokat.
KissGecihuszár 2018.01.14. 11:31:16
totii 2018.01.14. 11:58:11
Playboy Gyuszi 2018.01.14. 16:40:34
A belvárosi forgalmat jelentősen csökkentené, ha elkészülne a Körvasút melletti körút. de nem úgy, ahogy a tervekben van (szintbeli, jelzőlámpás kereszteződésekkel) hanem akár az egészet lábakon elvinni a vasút felett.
KissGecihuszár 2018.01.14. 17:43:04
Le Orme 2 2018.01.14. 20:35:04
Persze, kell! Kell!